HSP betekent Hoogsensitief Persoon. Eigenlijk in het Engels, maar dat komt precies op hetzelfde neer.

Laatst zei ik toch dat je soms iemand tegenkomt die dan iets zegt wat op dat moment schijnbaar niet echt iets betekent, maar later kom je het dan weer tegen en misschien nog eens… Dat overkwam mij bijvoorbeeld ook met dat zandloperboek, maar daar kom ik later nog wel eens op terug.
Nu kwam er een moeder langs, even iets vragen of ik haar dochter ook kon helpen. We hadden een heel leuk gesprek, maar ik was nogal druk. Enerzijds omdat ik waarschijnlijk teveel van die oploskoffiemixjes had gehad en anderzijds omdat het zomer is en dan heb ik maar weinig aanspraak. Als ik dan iemand tegenkom met wie het goed klikt, moet ik als het ware even wat inhalen.

Toen ze wegging bood ik mijn excuus aan voor die enorme hoeveelheid woorden die ik over haar heen had gestort en toen zei ze: “u bent zeker hoogsensitief?” Niet dat ik weet, maar ik weet wel meer niet van mezelf. Zo wist ik eigenlijk tot een jaar of twee geleden ook niet echt dat ik best slim ben. Zo ben ik niet opgevoed. Thuis kon ik weinig goed doen en ik was ook nog eens de jongste; dan weten je broer en zus immers altijd meer dan jij.
Maar dat hoogsensitieve, dat was een paar maanden geleden, tijdens een trainingsdag, ook al eens voorbij gekomen. En vandaag heb ik me er maar eens in verdiept.

Waarom? Nou, gister was nogal een heftige emotionele dag en vandaag heb ik zo’n beetje de hele dag zitten breien. Niet omdat ik lui ben, of omdat ik een breiziekte heb; ik heb iets nodig om bij te trekken, emotioneel te herstellen. En ineens vroeg ik me af of dat eigenlijk wel normaal is. Ik had heus wel een poging kunnen doen om aan het werk te gaan, maar dat had ongetwijfeld weinig nuttigs voortgebracht. Sporten is ook niet zo mijn ding. Ik heb vanmorgen ruim anderhalf uur op de Wii gestaan, maar ik heb daarbij nauwelijks calorieën verbrand. Ik word er alleen maar moe van, voor zover ik dat al niet was.

Het is geen onbekend verschijnsel; als er iets rots gebeurd, dan ben ik meestal een hele dag kwijt om het te verwerken. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik tot nu toe altijd heb gedacht dat dat kwam omdat ik mijn ellende graag wegwerk met een glaasje wijn of twee en dan heb je de volgende dag wel vaker wat problemen om op gang te komen. Maar deze keer had ik niets gedronken, dus de kater kon ik de schuld niet geven.

Tijd om te googelen. Zou ik dan echt een hsp zijn? Nou, volgens de test, waar ik ongeveer net zoveel waarde aan hecht als aan al die facebook-testjes, zou dat zomaar kunnen. Maar, dé expert op het gebied van hsp heeft na ampel wetenschappelijk onderzoek geconstateerd dat maar liefst 20% van de bevolking een hsp is. De kans dat je een hsp bent, is dus best wel groot (20% ongeveer). En dan denk ik eigenlijk dat het percentage onder vrouwen ook nog iets hoger ligt dan bij mannen.

Ik ga nu niet in op alle symptomen en problemen, die kun je zo vinden op het internet, ik dacht alleen: oh nee, weer een labeltje. Ik hou zo niet van labeltjes. Hoogbegaafde mensen die niet meer met ‘gewone’ mensen kunnen omgaan. Kinderen met ADD die zich nog geen 5 minuten kunnen bezighouden met hun huiswerk, want “ik heb ADD mevrouw, ik kan me niet concentreren..” en die vervolgens rustig een uur achtereen een computerspelletje kunnen spelen.” Ik ben geslaagd voor mijn dyslexietest mevrouw, dus ik krijg extra tijd!”, die ze vervolgens niet nodig hebben, want ze hebben niets geleerd, Dyslexie hè, zo vermoeiend dat leren…

De vraag is altijd: als je een labeltje hebt meegekregen, hoe kun je daarmee dan zo goed mogelijk functioneren? Of nog beter, hoe kun je dat bijzondere stukje positief inzetten; niet als handicap, maar om er je voordeel mee te kunnen doen?

Ik zeg niet dat ik hoogsensitief ben hoor, maar ik ga er wel wat meer over lezen. Want 1 op de 5, dan komt er vast wel eens eentje op je pad. Altijd handig om te weten hoe je daar dan het beste mee om kunt gaan, toch?

Léia

P.S. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met hoogsensitieve personen! Reageren kan hieronder, of op facebook…

