Vanavond had ik een oergezellige avond met mijn momenteel bff’s. Een bff is een best friend forever en zeg natuurlijk nooit forever, maar echt, op dit moment heb ik geen betere vriendinnen. Dat zegt ongetwijfeld meer over mij dan over hen; ik herinner me een reünie met de jeugdvriend van mijn dromen, eentje uit ongetwijfeld de allerbelangrijkste periode uit mijn tienerleven, de middelbare schooltijd, en toen bleek dat hij al die meest fantastische herinneringen had ingeruild voor veel meer fantastische herinneringen uit zijn studententijd, waar ik geen deel van had uitgemaakt.

Zo zullen deze meiden ook vast veel leukere bff’s hebben dan mij (ja, dan mij, dat is correct). maar voor mij zijn dit de leukste meiden. En ik ken toch best veel hele leuke meiden! En we zijn altijd zo lekker eerlijk tegen elkaar. Dus toen ik concludeerde dat ze geen van beiden mijn blogs lazen, ontlokte dat aan Christa, ja, Christa van der Werf, met 1 f, ze leest m’n blog toch niet, de opmerking dat ze geen blogs las, want dat waren van die persoonlijke verheerlijkingen, waar ze geen interesse in had.

En ik maar denken dat ik haar f was. Misschien dan geen bff, maar ook van een gewone f lees je toch haar blogje? Puur en alleen omdat dat aardig is? Mijn blogjes gaan meestal ook eerder over de vele blunders die ik nu weer heb geslagen, dan over al mijn overweldigende successen? Oh oeps, die heb ik eigenlijk zelden en dan nog ga ik daar weinig prat op. En Alieke, ja Alieke Bregman, leest ook mijn blog niet, je kunt ook gewoon lezer worden zonder facebook, dan krijg je een berichtje in de mail dat ik iets heb gepost. Zoiets doe je toch gewoon voor een f’je? Hoe kunnen we nu samen gaan zwemmen als je niet geïnteresseerd bent in mijn diepe filosofische gedachten (geen narcistische overpeinzingen Christa, gewoon van die dingen waar wij allen, meest vrouwen, mee worstelen) of mijn kolderieke belevenissen?

Dit wordt een zware nacht. Na een avond van zalige wijn en hapjes, heerlijk schaterlachen en wijze raadgevingen, moet ik met mijzelf in het reine zien te komen dat ik bff’s heb die eigenlijk niet echt in mijn zieleroerselen geïnteresseerd zijn. Dat is het meest paradoxale wat mij deze week is overkomen.

Waar vind ik nou toch die broodnodige balans in mijn leven? Morgen maar weer yoga proberen op de Wii…

Léia

