Het mag dan een wild, verscheurend dier zijn, maar ze is wel erg bang voor knallen. Vuurwerk, onweer, zodra er iets ‘boem’ zegt, zoekt ze snel een donker hoekje, bij voorkeur ergens onder een bed .
Natuurlijk weer niet zo handig dat ik dat nu vertel, terwijl ik gister een lezer had uit Tsjechië, die waarschijnlijk even gegoogeld had op ‘domme blogger’.
Maar goed, op geklepper met de brievenbus reageert Tessa precies andersom. Dan vliegt ze naar de deur, trekt alles erdoor wat een onschuldige postbode wilde komen afleveren en stopt pas als ze alle enveloppen heeft opengescheurd en alle folders losbladig heeft uitgespreid over de gangvloer. Maar knallen… daar moet ze niets van hebben.

Heel erg lastig met ouwejaar, want dan moet ik kilometers de stad uitrijden voor ik haar ergens rustig een plasje kan laten doen. En vanmorgen was het ook niet echt fijn, want aangezien ik vlakbij Thialf woon, waar ze lustig aan het verbouwen zijn, had mevrouw weinig zin om ons ochtendrondje te gaan lopen; veel te dicht bij al dat gehamer en geklop. Ik dacht: als ze nou ziet waar al die herrie vandaan komt, misschien is ze er dan wat minder angstig voor. Dus wij naar de bouwplaats. Kling, klang, klets, boem, poing, klang, klopperdeklop, bats, flatsh; het Noord Nederlands Orkest was er niks bij. En inderdaad, ze liep er rustig langs, geen probleem.

Ik daarentegen… ken je die reclame van de Karwei, dat die mannen met wc-potten, tuinslangen en ander woest gereedschap over de catwalk lopen? Die reclame vind ik leuk, maar vanmorgen kwam ik tot de ontdekking dat ik ze in het echt nog veel leuker vind! Zo’n stoere, bruinverbrande bouwvakker met een helm op, blote sterke armen en een zware buis op z’n schouder; hij keek me zo heerlijk open aan en groette me met een warme, diepdonkerbruine stem. Oeh…

Nog even over mijn hond. Daar hadden die noeste werkers bij Thialf helemaal geen aandacht voor. Maar deze mevrouw gaat voortaan toch even wat vaker checken of het daar al een beetje opschiet. Samen met de hond, ’s morgens vroeg.
Dat wordt nog afzien in de bouwvak…

Léia

