In het kader van: geen thema, maar tekstjes die betrekking hebben op de challenge, zit ik nou zwaar in de puree. Schoonmaken. Ik heb het al eerder vermeld: al jaaaren ben ik bezig om mijn huishouding op orde te krijgen. Kan ik dan niet schoonmaken? Tuurlijk wel, als het moet, kan ik fantastisch schoonmaken. Het is alleen niet mijn hobby. Allerminst is het mijn hobby. We zijn niet allemaal gemaakt om te poetsen. Of misschien ook wel, maar bij mij is dat gen gewoon niet zo goed ontwikkeld. Ik doe andere dingen. Ik brei bijvoorbeeld. Ik heb net weer een sok afgehecht. Jammer genoeg hebben de meeste mensen twee voeten, maar die andere sok heb ik ook wel klaar voordat ik de bijkeuken heb gesopt.

IMG_0621

En hoewel ik vandaag weer braaf een uurtje aan huishoudelijke activiteiten heb besteed, kan ik er weinig spannends over vertellen. Behalve dan misschien dat ik iets heb ontdekt, wat een gepassioneerd schoonmaakster mij jaren geleden al duidelijk probeerde te maken.

Ik deed een opdrachtje ‘hoe krijg ik een relaxter leven?’ en moest een lijstje maken met dingen die energie opleveren en dingen die energie van je vreten. Ik kwam er al gauw achter dat die twee met elkaar in verband staan. Ergens maar niet aan beginnen, dat kost veel energie; een klus afmaken, dat geeft je een enorme boost. Iets moeten zoeken, dat neemt veel energie, maar vind je het? Dan kun je weer vrolijk verder! Poep rakken als de hond in je bijkeuken z’n behoefte heeft gedaan, daar word je echt niet blij van; de geur van freesia’s, seringen, lelietjes-van-dalen, jasmijn of rozen, daar ga je vrijelijk van ademen. En ja, schoonmaken kost energie. In mijn geval kost de gedachte aan schoonmaken al vrij veel energie, maar een schoon huis…. zeker, daar gaat je energie van stromen.

De kunst is blijkbaar dat je, in plaats van te bedenken wat er allemaal moet gebeuren, kunt invoelen hoe het is als de klus geklaard is. Je moet het voor je zien: je schone kleren netjes in de kast, een fris geurend toilet, een leeg aanrecht, een stofvrije vloer; als je dat kunt visualiseren, dan borrelt je energie en gaat het werk als het ware vanzelf. Idealiter.

Ik snáp het, maar het werkt nog niet helemaal zoals ik graag zou willen. Misschien komt het nog? Als ik elke dag een uurtje ervaar hoe fijn het is als je huis beetje bij beetje opknapt? Of zit ik mezelf in de weg als ik steeds denk: Is dat uur nou alweer om? Ik heb nog nauwelijks iets gedaan! Ik ben nog lang niet klaar!

Of moet ik zo langzamerhand eens onder ogen gaan zien dat ik geen Marja of Liny ben en dat ook nooit zal worden? Zal ik dan maar mezelf blijven? Gewoon

Léia

