Het is toch bijzonder wat de liefde voor taal met je kan doen. Zo ben ik een liefhebber van chocola. Een echte liefhebber! Drop, daar maak je mij gewoonlijk niet blij mee. Ja, als ik last heb van m’n keel, dan wil ik nog wel eens toegeven aan een laurierdropje, of nog beter: zo’n dubbelzoute.
Maar gister was ik bij de Albert Heijn en daar waren de oldtimers uit Sneek (nou, eigenlijk uit Irnsum) in de reclame. Als ik me niet vergis, twee voor de prijs van één. Zal wel, want anders had ik er waarschijnlijk niet twee gekocht. En waarom kocht ik dan die oldtimerdropjes?

Ze heten: De echte zwart-wit salmiak klinkers. En ik heb een zwak voor klinkers.

IMG_1048

En ze zijn echt heel lekker die klinkers. Ze smaken naar salmiak. Wit-op-zwart noemden wij dat vroeger. Maar dan was het poeier. In een zakje.

Alleen, wat is nou een klinker zonder medeklinker? Ook een klinker heeft toch een maatje nodig? En aangezien het er twee voor de prijs van één waren… Sneker zoethoudertjes,

IMG_0615

Zoethout is lekker in thee, ik ben dol op zoethoutthee, en voor een dropje ook prima in te nemen. Dus dit dropje is een prima maatje voor mijn klinkers. En natuurlijk geniet ik van het feit dat deze zoethoutdropjes ‘Zoethoudertjes’ heten. Dat is toch grappig?

Taal om te eten, en voeding voor de geest. Lekker en grappig. De beste combinatie: klinkers en medeklinkers.

Léia

