Ik heb de hele zomer doorgewerkt. Nou ja, gewerkt… ik was veel op mijn kantoor, want er moet ook in de zomer best veel gebeuren. Er blijft nogal wat liggen waar ik normaal gesproken niet aan toekom (de website bijvoorbeeld) en er moet het een en ander in orde gebracht worden voor het komende seizoen. En daarnaast zit ik dan gordijnen, stoelhoezen en dat soort dingen in elkaar te knutselen. In de zomervakantie natuurlijk wel wat relaxter dan wanneer het allemaal ‘even’ tussen de lessen door moet.

En in die relaxmodus scharrel ik nog wel eens wat over het internet. En dan lees ik wel eens wat in mijn mailbox, of ik zie iets grappigs op tv… en zo kan het gebeuren dat ik mij heb aangemeld als deelnemer van de Hema Academy voor een workshopdag bloggen. Niet direct omdat ik niet weet hoe ik zou moeten bloggen (hoewel tips natuurlijk altijd welkom zijn), of omdat ik dol ben op Tom Poucen (en ja, die krijg je op de Academy inderdaad direct bij binnenkomst aangeboden), maar vooral ook omdat je dan een plekje krijgt op het Hema platform. Oké, hoor ik mijn lezers en lezeressen denken, en wat is dat dan precies, een platform, wat kun je daarmee? Geen idee, maar toch leek een plaatsje op het Hema platform mij een fijne plek om te zijn. De Hema is namelijk onbetwist mijn favoriete winkel (en dat zeg ik niet alleen omdat ik inderdaad ben uitgenodigd om deel te nemen aan die Hema blog Academy). Je kunt het immers zo gek niet bedenken of ze hebben het bij de Hema. En dan is het van prima kwaliteit, voor weinig geld. Het is niet bijzonder, het is niet heel speciaal, het is niet sjiek of excentriek, het is… écht Hema. Voor iedereen. De Hema is écht een winkel voor iedereen. En daar hou ik van.

Dan kom ik bij mijn tweede internetscharreldingetje. Er was een filmpje op TV van Peter van der Vorst over een nieuw TV-programma. SlimmerIQen. Nou heb ik een vriend die voortdurend roept dat ik zo slim ben en daar geloof ik niks van. Oké, ik ben niet dom, dat weet ik heus ook wel, maar ik ben zeker niet ‘hoogbegaafd’. Ik was dus helemaal ook niet van plan om mee te gaan doen aan dat programma, maar Peter zei in zijn filmpje dat je op de website een testje kon doen om te kijken of je slim genoeg was om deelnemer te kunnen worden. Nou ben ik dus niet half zo slim als mensen denken, want ik kon dat testje nergens vinden. Het kan ook zijn dat het nergens stond hoor, maar het enige wat ik kon vinden was een mededeling dat je moest inloggen om de test te kunnen doen. Oh, nou, oké dan maar…

En voor ik het wist, was ik ingelogd en daarmee ook direct ingeschreven als deelnemer. Als ik tenminste zou slagen voor de toelatingstest. Hoewel ik wel doorhad dat dat helemaal niet het testje was dat ik bedoelde; ik had A gezegd, nou vooruit, dan ook maar B. Dus ik heb de toelatingstest gedaan. En pas daarná zag ik dat testje voorbij komen waar ik in eerste instantie naar op zoek was. Oi. Nou die dan ook nog maar even gedaan. Uitslag: u bent heus wel slim, maar niet zo heel erg…
Als ik dit testje eerst had gedaan, dan had ik me zeker niet ingeschreven, maar het kwaad was al geschied. En vandaag kreeg ik bericht van Peter van der Vorst…. jawel, mijn inzending hoorde tot de 50 besten in mijn leeftijdsgroep.

Ik denk dan onmiddellijk dat mijn leeftijdsgroep (50 jaar en ouder) waarschijnlijk behoorlijk onderbezet is geweest. Hoeveel mensen ken jij van boven de 50 die zo gek zijn om mee te doen aan een TV-programma voor slimmerIQen? Ja, ik dus niet eentje. En als je meedoet aan een wedstrijd met maar 3 deelnemers, dan heb je toch vrij gemakkelijk een derde prijs te pakken.
Niet dat ik nou op TV kom hoor, want zaterdag zijn de voorrondes en dan blijven er van die 50 nog maar 4 over. Een kans van 8 procent. Dat is echt niet veel. En dat is niet erg, want ik hou van de Hema. Hoogbegaafde mensen vind je onder professoren, doktoren, filosofen, advocaten, enzo en niet in de Hema. Blijkbaar wel eens voor de deur van de Hema, want er schijnen ook nogal wat zwervers hoogbegaafd te zijn. Ik heb geen problemen met mijn IQ, ik ben er alleen maar blij mee. Ik help immers jonge mensen met studeren en dat gaat prima als je zelf ook een beetje snapt waar het over gaat. En trouwens, ik geloof ook helemaal niet dat ik hoogbegaafd ben. Bij mijn moeder kon ik in ieder geval nooit iets goed doen, maar dat is een ander probleem.

We gaan het meemaken: of er gaat zaterdag (tijdens de uitverkiezing van die 8 procent) een hele nieuwe wereld voor mij open, of ik ga maar gewoon weer naar de Hema. Daar koop ik dan een worst, zo’n heeerlijke worst, helemaal voor mij alleen. Dat is me gek genoeg…

