Het is me wéér overkomen. Ik loop met de hond te dreutelen over de stoep in de richting van mijn werk en daar komen van de andere kant 2 oudere heren op de fiets mij tegemoet. En in het voorbijgaan hoor ik de ene heer tegen de andere zeggen: Als je geen….! en weg waren ze weer.
Dan loop ik de rest van de weg me suf te denken wat die man nou eigenlijk ging zeggen:
Als je geen worteltjes eet, dan moet je gegarandeerd een bril!
Als je geen medelijden hebt met hongerige Afrikaanse kindertjes, ben je een harteloze schavuit (ik dacht eigenlijk wat anders, maar dat staat zo slordig op een blog)!
Als je geen suiker en melk in je koffie drinkt, scheelt dat aanmerkelijk in de calorieën (kijkt daarbij geringschattend naar de dikke buik van de ander)!
Als je geen liefhebber bent van klassieke muziek, kun je net zo goed je vriendenlidmaatschap van het Noord Nederlands Orkest opzeggen (dombo!, denkt ie erachteraan)!
Als je geen afspraak maakt met de tandarts, liggen straks al je resterende kiezen naast je op het hoofdkussen!
Als je geen verjaardagsfeestje wilt, moet je dat even op facebook zetten. Je zult zien dat er nog nooit zoveel mensen op je verjaardag zijn geweest als dit jaar!
Als je geen bloemetje meeneemt voor je vrouw, kun je het de komende week wel weer vergeten!
Als je geen Ipad hebt, dan tel je straks heus niet meer mee in het bejaardenhuis!
Als je geen… Dit is echt een leuk spelletje…

Je zou het niet zeggen, maar ik ben wel eens wat onzeker en derhalve hou ik ervan om mijn vermeende vaardigheden een beetje wetenschappelijk te onderbouwen. Daarom lees ik vaak en veel boeken over beter leren leren en vooral ook over hoe ons brein werkt. En soms denk ik wel eens: hoe krijgen die lui toch zoveel onzin bij elkaar.. En soms denk ik wel eens: het is een aardig idee, maar kun je niet iets leukers verzinnen?
Zo las ik in een van die boekwerken dat je de eerste 10 minuten van je studietijd even moet ‘opwarmen’, je hersens even ‘opstarten’, je brein even ‘inrijden’, oké, you get the idea… (het was een Engels boek). En dan komen ze met van die stupide dingen aan om dat te doen: tel de driehoekjes in dit figuur… hoeveel cirkels overlappen in dit plaatje 3 andere cirkels?… Hoe vaak zie je het woord ‘appelstroop’ op deze pagina staan?… En dat is dan leuk. Ja. Nou.

Ik loop met mijn hondje te dreutelen over de stoep naar mijn werk en ik hoor in het voorbijgaan van 2 oudere heren op de fiets, die ene zeggen: “Als je geen…” Vul deze zin aan. Dat is een leuke manier om je hersens op te warmen. Vooral samen met anderen. Ik kan er in ieder geval geen genoeg van krijgen…

Léia

(Als je geen zin hebt om dit even uit te proberen, geef je je hersens dan wel eens iets grappigs te doen?)

