Of: wat zo gevaarlijk is aan facebook…

Het is nog maar net zomervakantie en de discussie rond Zwarte Piet is alweer losgebarsten. De burgemeester van Amsterdam is in een rechtszaak schuldig bevonden, omdat hij bij het verlenen van de vergunning voor de intocht van Sinterklaas, onvoldoende rekening heeft gehouden met de donkere inwoners van Amsterdam die Zwarte Piet alleen maar een domme zwarte knecht vinden en die voorbijgaan aan een folkloristische Nederlandse traditie van ruim 300 jaar oud! En die miljoenen mensen dan die vorig jaar de Pietitie hebben getekend? Houdt iemand daar ook rekening mee? Ik hou mijn hart vast.

Als ik mijn NT2-studenten vertel over Sinterklaas, dan valt me steeds weer op hoe bijzonder dit feest is. Schoenen voor de kachel, al die speciale liedjes die ieder kind (en natuurlijk ook iedere ouder) uit het hoofd kent, de prachtige kledij van Sint en de Pieten, dat speciale sfeertje op scholen, de spanning en de pret rond pakjesavond en natuurlijk niet te vergeten: pepernoten, marsepein, banketstaven en chocoladeletters. Het hoort er allemaal bij. Net als Zwarte Piet.

Trouwens, ik heb ook niemand horen klagen over het feit dat al die kindertjes bij een katholieke Goedheiligman op schoot moeten zitten. Zouden daar niet een behoorlijk aantal mensen moeite mee hebben? En wanneer gaat de VN eens kritisch kijken naar bijvoorbeeld Australia Day? De dag dat ze daar vieren dat de Britten Australië binnenvielen… De Aboriginals noemen deze nationale feestdag dan ook Invasion Day!

Afijn, ik voelde mij geroepen om namens onze Friese stamboekpaarden een berichtje te plaatsen op facebook. Waarom rijdt Sinterklaas eigenlijk altijd op een witte schimmel? Wat is er mis met bijvoorbeeld een gitzwart Fries paard? Is hier wellicht sprake van rascistische paardendiscriminatie? En dat was de tweede s.

In dat berichtje namelijk, had ik me bij het woord rechtszaak ineens afgevraagd wat die s daar tussenin deed en zonder even te checken, heb ik hem verwijderd. Terwijl ik bij rascistisch ook wel even mijn twijfels had, maar die s heb ik juist laten staan. Ja, de oplettende lezer heeft het vast geconstateerd: rechtszaak heeft een s, net als rechtsbijstand, rechtsvervolging en rechtsaf. En racistisch heeft er geen, ook al betrof het hier wel raspaarden. Daar gaat mijn imago. Een lerares Nederlands die berichtjes op facebook zet met fouten erin. En nee, ik ben ook niet perfect en ja, ik maak heus ook wel eens een foutje, maar bij twijfel vind ik het wel mijn plicht om even de juistheid te controleren en in al mijn verontwaardiging heb ik daar niet eens aan gedacht. Vereeuwigd op facebook met een verdwaalde S.

En straks is het Sinterklaas. En liggen de winkels (hopelijk) weer vol met chocoladeletters (gelukkig is er ook witte chocola!), vooral met de S. De S van Sint, toevallig ook de S van Smit. En de S van rechtszaak en niet die van racistisch. Nee hoor, het is helemaal niet zo erg als je een foutje maakt, als je er maar wat van leert. Nou, dat heb ik. Maar als we dan toch Zwarte Piet eruit gooien, dan ook al die S-letters graag. En vooral ook dat grote boek van Sinterklaas, waarin hij alle stoute en ook stomme dingen heeft opgeschreven die we hebben gedaan….

Léia Mit

