Ik stond in de voortuin de bloemetjes water te geven, toen ik twee meisjes hoorde naderen op het fietspad. “Weet je wat ik zo zielig vind aan een olifant?” vroeg het ene meisje met een helder stemmetje aan het andere meisje dat duidelijk met haar gedachten heel ergens anders bezig was. “Huh?” Het eerste meisje herhaalde, voor mij nog goed hoorbaar: “Weet je wat ik zo zielig vind aan een olifant?” En ze waren voorbij gefietst. Het antwoord heb ik niet meegekregen. En dat houdt me nu al uren bezig: wat zou er zo zielig zijn aan een olifant, dat dit meisje het wilde delen met haar vriendinnetje? Dat ze zulke grote oren hebben, maar waarschijnlijk slecht kunnen horen omdat er een enorme grijze lap voor hangt? Dat ze altijd vreselijk moeten uitkijken waar ze lopen, omdat ze zomaar iets liefs en kleins kapot kunnen trappen? Dat ze hun moeder bij de staart moeten grijpen als ze klein zijn, omdat die ze anders maar kwijtraakt ofzo? Wat is er toch zo zielig aan een olifant?

Waarschijnlijk zegt dit voorval meer over het verschil tussen dit meisje en mij dan over de olifant. Het raakte me dat zij een olifant niet gewoon als een grote grijze dikhuid beschouwt met alle bijzonderheden die moeder Natuur eraan meegegeven heeft (zoals ik), maar als een personage, met emoties, en eentje daarvan moet zijn dat een olifant ergens verdrietig van wordt, want anders zou ze het niet zielig vinden, toch? Hoe zou ze dan naar een giraf kijken, met die lange nek en die wiebelige hoge poten? Of een muisje, die vind ik zelf pas zielig eigenlijk.

Ik heb dan misschien de pretentie dat ik geïnteresseerd ben in mensen met al hun goeie en minder goeie kanten en dat ik nieuwsgierig ben naar wat hen beweegt, wat de achtergrond is voor hun gedrag, maar over de emoties van een olifant heb ik me nog nooit bekommerd. Zou dit meisje later de psychiatrie ingaan? Of zou het blijven met een stem voor de Partij voor de Dieren? Ik ken het meisje niet, geen idee waar ze woont, maar nieuwsgierig ben ik wel, naar haar… En ook naar wat zij zo zielig vindt aan een olifant.

