Nu we ons stellig hebben voorgenomen dat Mevrouw Smit op 1 september van start gaat, moet er natuurlijk ontzettend veel gebeuren! Om te beginnen gingen de systeemplafonds eruit. De oude platen die erin zaten waren bijna allemaal wel op de een of andere manier lelijk. Of ze waren beschadigd, of er zaten lekvlekken op, of ze waren redelijk nieuw, waardoor ze een heel andere kleur hadden dan de rest. Gelukkig heb ik een ongelooflijk handige zoon, die ook nog eens aan een carrière in de wanden en plafonds heeft gewerkt.

Afgelopen vrijdag, direct nadat ik het huurcontract had getekend, hebben we nieuwe platen gehaald (en de halve Ikea leeggekocht) en nog diezelfde avond heeft Masha het plafond in de huiskamer vervangen. Jammer genoeg had de huisbazin de verkeerde sleutel meegegeven van de tuinkamer, dus daar konden we niet bij. Dankzij Nico’s speurneus, die uiteindelijk een telefoonnummer wist te vinden van de buurman die een goeie sleutel had, konden we er zaterdag wel in. Maar toen was Masha met de dolfijnen aan het spelen in Harderwijk, dus heeft Nico het andere plafond gedaan. Dat ging best goed, alleen… de spots bleven er niet mooi strak in zitten. Nico’s vader is ook drie dagen wezen logeren om te kunnen helpen en wij stonden samen onderaan de trap te vertellen hoe het moest. Daar werd Nico niet echt blij van en dus besloten we toch Masha nog maar even te vragen. Zondag misschien?

Nee, want zondag moest Heerenveen voetballen tegen NEC. En dat zorgde voor mijn eerste grote PR-succes. Nico had bedacht dat ik een plakkaat op de ramen moest plakken en dat vond ik een heel goed idee. Ze hingen er eigenlijk nog maar net, of de voetbalwedstrijd was afgelopen en de drommen supporters uit de wijde omgeving kropen weer in hun auto, richting huis. En een groot deel van die drommen kwam over de Burgemeester Falkenaweg. Natuurlijk staat het verkeer na zo’n wedstrijd altijd goed stevig vast, dus stapvoets passeerden ze mijn ramen. Niet alleen heel veel automobilisten, maar ook Heerenveners die lopend naar het stadion waren geweest, gingen voor mijn pand langs huiswaarts. Een meneer las mijn boodschap wel héél aandachtig (een potentiële klant? dacht ik nog verheugd), maar dat bleek de buurman van 2 huizen verderop.

Ondertussen zijn de wanden van de huiskamer al gesausd, heeft opa een rek gemaakt en kledinghaken opgehangen en ja, vandaag kwam Masha met zijn vriend, die nadat ze met veel kunst- en vliegwerk de spots hadden weten vast te zetten, welverdiend nog even konden genieten van een biertje in de tuin. Gedurende dit hele plafondgebeuren zijn helaas wel 4 lampen gesneuveld (dure lampen trouwens, erg dure lampen), maar dat mag de pret niet drukken. Operatie plafond is geslaagd.

De mannen zijn allemaal weer naar huis, dus morgen moet mevrouw Smit het even helemaal alleen doen. En wat precies, dat heeft ze nog niet bedacht. We gaan het zien. Eén september komt met rasse schreden deze kant op, dus werken zál ze!

Leia

