Denk nou niet dat het allemaal zo gemakkelijk gaat, zelfs niet als je 3 telefoons (en een mobieltje) in huis hebt!
Even een dagboek-impressie van afgelopen woensdag:

Vandaag was de dag dat ik me ging inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dacht ik. Dat doe je, zo had ik begrepen, met een formulier op het internet, en dan ga je nog even persoonlijk langs met je legitimatiebewijs om je handtekening te zetten. Goedzo. Vraag op het formulier: wat is uw telefoonnummer? Van het bedrijf dan hè? Ja, goeie vraag. Laat ik daar eerst eens achteraan bellen. Nou wilde ik eigenlijk internet over de kabel en dan dus ook maar telefoon van UPC, maar er was een klein probleempje: de kabel is al ingepikt door de buren. Ja, als je met z’n vieren als bedrijf in een pand zit en er is maar 1 kabeltje… Gelukkig rekent UPC voor een zakelijke klant geen aansluitkosten, zeiden ze bij huisaansluitingen, dus ik werd doorverbonden met een wat minder plezierig persoon. Dat klopte ook helemaal, volgens dat minder plezierige persoon, maar niet in mijn geval. Want er moest dan een nieuwe kabel getrokken worden en dat ging ten minste € 150,- kosten. Ik had alweer gegeten en gedronken. Dan maar ADSL, want die aansluitingen liggen allemaal al klaar. KPN gebeld. Ja, ik kan niet anders zeggen, dat was een beslist veel aardiger meneer, met heel veel informatie en mogelijkheden en dingen die hij voor me na ging kijken en het moest maar wezen. Wat is uw KvK-nummer? Ja, dat heb ik nog niet, want ik wilde juist dat formulier invullen en… Oh. En het huurcontract kan ook al niet rond zonder KvK-inschrijving, dus dat moet ik dan toch eerst maar eens gaan regelen. Formulier verder ingevuld, zonder telefoonnummer, en hup, jas aan, richting Leeuwarden. Maar eerst even m’n zus bellen, want ik moest nog wat spulletjes ophalen bij de Kringloop en zij heeft een prachtige Volvo. Niet dat het zo’n bezwaar zou zijn om 7 keer heen en weer te rijden met mijn C1-tje, maar de tafel zag ik er sowieso niet in passen. Ze wilde wel even met mij mee, als ik terugkwam uit Leeuwarden. Heb je wel een afspraak gemaakt? Nee, ik heb begrepen… Je moet een afspraak maken! Oh, toch maar even kijken dan. Ja hoor, ik moest een afspraak maken. Bellen maar weer. U kunt morgen wel komen en dan moet u even digitaal een formulier opsturen, ik stuur u even een mailtje met een link. Daar moest dezelfde informatie op als op dat eerste formulier, maar ja, het moest dus wel allemaal nog een keertje… Heeft u nog vragen? Jazeker, hier staat dat u een kopie van het huurcontract nodig hebt, maar dat heb ik nog niet, want dat huurcontract wacht op het KvK-nummer. Oh, ja, dan moet u maar gewoon uw eigen adres opgeven en dan moet u dat later maar weer even wijzigen… Natuurlijk. Logisch. En dan nog wat: ik wilde eigenlijk mijn bedrijf starten per 1 september, maar krijg ik dan wel nú mijn KvK-nummer? Want daar zit ik immers om te springen. Nee. Dat krijg ik alleen als de datum tussen een week geleden en een week vooruit ligt. Maar welke datum heeft u dan met het UWV afgesproken? Nou, helemaal niet natuurlijk. Oh jeetje. Straks gaan ze daar roepen: ja mevrouwtje, u had helemaal nog niet mogen beginnen en volgens de KvK staat u al sinds 8 augustus ingeschreven… Dan maar weer even bellen. Zo grappig: ik had laatst die aardige meneer Kooy aan de telefoon en die zei dat ik altijd mocht bellen en dan moest ik maar even vragen naar de Servicedesk Eigen Risicodragers (of zoiets). Nou vertelde die mevrouw van school mij ook al dat ze naar die Servicedesk had gevraagd en dat niemand daarvan gehoord had, nou, dat overkwam mij dus ook. Ik kreeg gewoon een huppelkutje aan de lijn. Die was druk bezig me weer af te schepen met een mailtje in de werkm@p, maar mooi dat ik daar niet weer instink! De vorige keer heb ik nooit antwoord gekregen en erger nog, die hele mail is gewist. Toen ik bijna ging geloven dat ik dan toch wellicht een verkeerd knopje zou hebben ingedrukt, kreeg ik een enquêtemail van het UWV of mijn mail naar tevredenheid was beantwoord. Nou, nee dus! Bij zulke bedrijven kun je het beste de terriërtechniek toepassen. Vastbijten en pas weer loslaten als ze je vragen afdoende hebben beantwoord. Ik doe dat door steeds opnieuw mijn verhaal te vertellen, net zolang tot het doordringt dat het mij menens is en dat ik écht geholpen moet worden! Ze ging Onno Kooy vragen mij terug te bellen. Mooi, dat was in dit geval wel het hoogst haalbare. Alleen kon het wel 24 uur duren… Eerst maar even een kopje thee dan. En hé, daar ging mijn mobieltje af. Zowaar, niet Onno zelf, maar wel iemand van die Servicedesk Eigen Risicodragers. Hij wist het allemaal niet helemaal zeker, maar hij kon wel zien wat Onno allemaal met mij had besproken, en ik heb hem hardop laten zeggen dat het me niet ging gebeuren dat het UWV maatregelen zou gaan nemen omdat ik me voortijdig zou hebben aangemeld bij de KvK. Nee, het was goed, ik kon m’n gang wel gaan en heel veel succes mevrouw. Goedzo.
Dan maar even een bankrekening openen. Via het internet kon je eigenlijk alleen maar vragen of ze je terug wilden bellen voor het maken van een afspraak, maar dat terugbellen gebeurde dus weer eens niet zo vlot. Waardeloos, je zou bijna een andere bank gaan zoeken. Wacht eens even, ik ben nu een kleine zelfstandige, en kijk aan, die mogen wel zelf bellen! En een heel aardige mevrouw aan het andere eind van de lijn. Ja, ik kon wel digitaal een rekening openen, maar dan gingen ze nog wel het een en ander verifiëren en dat duurde 3 dagen. Maar ik wil nú een rekening. Of eigenlijk morgen, want ja, de bank moest ook weer dat KvK-nummer. Ze heeft haar best gedaan, maar er was niet ergens iemand met een gaatje in de agenda om mij even persoonlijk te helpen. Ik denk dat er bij de bank ook steeds minder mensen werken, althans om klanten te helpen. Vroeger liep je er gewoon binnen en dan hielpen ze je, maar dat is er niet meer bij tegenwoordig. Zelfs niet als je een dikke zak met geld bij je hebt.
Nou goed, dan lossen we het wel anders op en dan wordt het volgende week. Tsjonge, wat een gedoe. Eerst een KvK-nummer, dat duurt zeker twee dagen, dan een bankrekening, weer 3 dagen, dan een huurcontract, nog eens een dag of wat en dan een telefoonaansluiting. En als dat dan eindelijk rond is, kun je al je informatie bij de KvK gaan wijzigen. Lekker handig allemaal zeg.

Maar goed, morgen om 13.00 uur is de handtekening gezet. En met ingang van 10 augustus 2012 heb ik een eigen bedrijfje.

Misschien vraag je je af waarom niet per morgen… Nou, op 9 augustus zijn er een heleboel rampen gebeurd. Bom op Nawasaki, mensen doodgeschoten door een gek, ongelukken, allemaal narigheid. Dat leek me dus geen leuke dag. Terwijl op 10 augustus:
– de aspirine is uitgevonden! Dus steeds als ik hoofdpijn krijg van de ondernemerszorgen, dan kan ik met plezier bedenken dat er altijd nog de aspirine is. En
– het is de verjaardag van Kees van Kooten. Dat is mijn held.
Dus 10 augustus. Ik ga het vieren. Ik weet alleen nog niet hoe…

Leia

