Nooit gedacht dat ik nog weer eens zoveel plezier zou kunnen hebben van een telefoon!
Als zakenvrouw hang je toch best veel aan de lijn, zoals we dat vroeger zeiden. Vroeger, voordat we ons suf e-mailden en sms’ten en whatsappten. En blogden.
Ik neem nu de telefoon op met: “mevrouw Smit”, als ik het niet vergeet. Ik vergeet het meestal als ik voor ‘de zaak’ wordt gebeld; als ik het niet vergeet heb ik óf een mevrouw Smit (m’n zus) óf een meneer Van der Zwart (m’n vriendje) aan de lijn.

De dag begon vanmorgen met de telefoon als wekker. Het was een meneer van Fox bioscoopreclame, die me, terwijl ik nog lekker warm onder m’n dekbedje lag (nee, ik ben niet opeens ook weer teruggestapt onder de wollen dekens), kwam vertellen hoe duur ik uit was als ik mijn bedrijf zou gaan aanprijzen op al die vierkante meters witte doek. Nou, het is niet goedkoop, maar in verhouding tot een advertentie in het plaatselijke sufferdje, ook zeker niet duur. En ik bereik er wel mijn doelgroep mee… De moeite van het overwegen zeker waard.

En ik ben gebeld door de gemeente. Daar had ik een bericht achtergelaten dat ik even wilde checken of de gemeente met het pand dat ik wil gaan huren niet toevallig heel andere bestemmingsplannen heeft. Iedere zichzelf respecterende voorlichtingssite op het internet adviseert de jonge ondernemer namelijk om dat te doen. Ik heb er nu wel een klein beetje spijt van, want die mevrouw van de gemeente heeft me nog steeds niet teruggebeld en straks moeten al die andere lui eruit omdat ik ergens een slapende hond heb wakker geschud…

Ook de Kamer van Koophandel heeft telefoon. Komende donderdag heb ik een afspraak met mevrouw Vellinga. Die gaat samen met mij m’n ondernemingsplan doornemen. Dat heb ik haar vanmiddag, ter voorbereiding op het gesprek, alvast even gemaild.
Ja, dat lees je goed: Het ondernemingsplan is af!  Hoera!  Wat een bevalling zeg, ik kwam er maar niet uit. Het lijkt allemaal zo simpel, en eigenlijk is het ook niet vreselijk moeilijk, maar wat moet je veel nalezen en uitpluizen. Verzekeringen (gebeld), bankzaken (gebeld), administratiekantoor (gebeld),  huurcontract (gebeld), al dat belastinggedoe (internet – de belastingdienst moet je niet bellen, daar word je nooit vrolijker van…). En dan al die financiële overzichten (investeringsbegroting, financieringsbegroting, liquiditeitsbegroting, exploitatiebegroting, begroting persoonlijke uitgaven) en dan ook nog een concurrentieanalyse. Nee, hoe verder je erin duikt, hoe ingewikkelder het lijkt te worden.

Maar ik heb me er doorheen geworsteld, 32 pagina’s  Mevrouw Smit. Ik ben tevreden. Nou maar hopen dat mevrouw Vellinga ook tevreden is en dan donderdag naar het UWV.

Maar eerst morgen naar de kapper. Tenslotte komt het allemaal wel voor elkaar, als je haar maar goed zit… En dat zie je morgen!

Leia

