Dit is Stewey.

Als hij niet in de vensterbank ligt bij te komen, dan rent hij als een doorgedraaide dolle stier door de kamer heen. Over de tafels, via de stoelen op de kast, plingplong over de piano en met een zwieper van de bank op de step die tegen de muur geparkeerd staat. Onderwijl controleert hij of alles in mijn huis wel een beetje vast zit. Er ligt al geen kussentje meer op een stoel, alle rondslingerende tijdschriften slingeren nu rond de vloer en de meeste dvd’s hebben hun tot nu toe vrij veilige plekje in het TV-meubel onvrijwillig moeten verlaten. Het lijkt me nog wat een te zware heis, maar ik begin me toch al een beetje zorgen te maken over mijn glaswerk; de kleurige kadolintjes die ik aan dat dienblad bewaar, gebruikt Stewey, compleet met volleerde Tarzankreten, als feestelijke lianen.

Nu ik mijn plekje achter de computer heb ingenomen, is hij begonnen aan een inspectieronde langs de bovenverdieping. Dat wordt niks niet rustig werken nu het grote avontuur van mijn oppaspoes het mijne aan het doorkruisen is.

Stewey is het katje van Masha en Rebecca, die vannacht op weg gaan naar hun vakantiebestemming in Miramar of Marimier ofzo. Ergens ver weg, 3 en een half uur vliegen en dan nog eens 3 en een half uur met een bus. Voor het begin van een vakantie lijkt me dat knap vermoeiend, vooral als je om 2 uur ’s nachts op pad moet naar Schiphol…

Maar oma mag dus op Stewey passen. En ze heeft duidelijke instructies meegekregen. Hij mag niet op het aanrecht en niet op het tafeltje bij de bank (want daar staan thuis de chipjes op). Op de eettafel was niet zo’n probleem (nou, van oma mag ie ook niet op de eettafel…).
Hij krijgt om de dag brokjes en een zakje vlees en natuurlijk moet er altijd een bakje water klaar staan. Hij eet ’s avonds om half zeven. Dat is erg belangrijk, want als hij na de vakantie kennis mag maken met ‘buiten’, dan moet hij erop getraind zijn dat ie zich om half zeven thuis komt melden. Mag hij daarna niet meer naar buiten dan? Nee, ’s avonds als het donker is, moet ie lekker binnen blijven. Maar bij oma mag hij helemaal niet naar buiten, want dan maakt de buurman hem dood.
Ja, ooit is één van onze katten vergiftigd en omdat die nog wel eens een lekker hapje wist te scoren uit buurmans volière, hebben wij onze vermoedens. Maar om nou te zeggen dat die man elke kat van kant gaat maken die hij los rond ziet lopen…
Stewey slaapt in zo’n hangmatje aan de radiator. Ik blij dat ik net een maand of twee geleden CV heb gekregen. Ik denk dat de logeerpartij niet doorgegaan was als de kleinpoes had moeten slapen in een bijkeuken zonder radiator!

En terwijl ik al deze instructies kreeg opgedist, zat mijn schoondochter in spe stiekempjes te grinniken. “Wat lach je nou?” vroeg mijn zoon verstoord. “Niks papa, ga maar door”. En tegen mij: “dat belooft wat als we straks een kindje hebben…”. Nou, dat belooft zeker wat! Ik bedoel, ik ben niet zo’n moeder die voortdurend over kleinkinderen zit te zaniken, maar zo langzamerhand zou ik het eerlijk gezegd best wel leuk vinden…

Mijn zoon ondertussen was aangekomen bij de kattenbak. Er moest een krant onderin; Stewey zat die krant weliswaar altijd stuk te krabben, maar het hield de bak toch wel een stuk schoner. Wijselijk hou ik me stil, maar ik heb toch zo’n donkerbruin vermoeden dat ie meer opgepikt heeft van al die jaren dat we katten in huis hadden, dan ie zelf in de gaten heeft.
Als Stewey iets stouts doet, moet ik even knippen met de vingers; ook daar is ie al op afgericht. Wat gebeurt er dan als ie niet stopt met zijn stoute bezigheden? “Dan is ie voor mij!” Wat dat precies betekent, weet ik niet, maar ik weet zeker dat als ie het zo ook tegen de kat zegt, dat het beestje snel het hazenpad kiest!

Het is even rustig op de overloop. Stewey heeft begrepen dat mijn bed een ideale rustplaats is. Nee, je mag van oma niet op het bed slapen. Daar heb ik toch zeker die CV niet voor laten aanleggen…?

Oh ja, ik heb vandaag nog twee panden bekeken en een vriendin opgezocht die al een aantal jaren een eigen schoonheidssalon (tegenwoordig Beauty- en Wellnesscenter) runt. En ik heb me verdiept in de kosten van administratiekantoren, verzekeringen, kopieermachines en naailessen. De kat zit nu in de douche, ik geloof mijn nieuwe douchegordijntje van zijn waterdichtheid te ontdoen. Nee Stewey, je kunt daar niet in naar boven klimmen…

Morgen moet mijn ondernemingsplan klaar. Eens kijken of de bank mijn avontuur net zo ziet zitten als ikzelf.

Kom Stewey, bedtijd. We gaan je hangmatje opzoeken.

Leia

